۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۰۳۴۸۱

مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه 29 فروردین ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه 29 فروردین ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز هرسکه بهار آزادی به قیمت 4 میلیون و 760 هزار تومان معامله شد که قیمت سکه نسبت به اوایل هفته 80 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج شنبه 29 فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه امروز ۹۸/۰۱/۲۹ | فروش طلای آب شده تخلف است

نادر بذر افشان  با بیان اینکه قیمت سکه و قیمت طلا در هفته گذشته روند نزولی را سپری کرد گفت: درآخرین روز هفته هرسکه بهار آزادی به قیمت 4 میلیون و 760 هزار تومان معامله شد که قیمت سکه نسبت به اوایل هفته 80 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین قیمت سکه نیم بهار روز پنجشنبه 2 میلیون و 620 هزار تومان خرید و فروش شد که نسبت به قیمت‌ها در اوایل هفته 40 هزارتومان کاهش داشت.

بذرافشان با بیان اینکه قیمت سکه ربع بهار نیز یک میلیون و 690 هزارتومان خرید و فروش شد گفت: درآخرین روز هفته جاری هر گرم طلای 18 عیار 428 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده که نسبت به اول هفته 19 هزارتومان کاهش داشت.

این فعال بازار سکه و طلا با بیان اینکه قیمت سکه همچنان 550 هزارتومان حباب دارد گفت: اگرچه قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار است و طی روز‌های اخیر روند کاهشی داشت، اما بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و همچنان کاهش قدرت خرید مردم، مانع از بازگشت رونق به بازار شده است.

دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: اگر این روند فعلی ادامه داشته باشد و روی قیمتی ثابت بماند و مردم در وضعیت آرام و ثبات، خرید و فروش خود را انجام دهند، به طور حتم شاهد رفع رکود از بازار در سال جدید خواهیم بود.

دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلاو جواهر تهران گفت: خرید و فروش طلای آب شده به جزء برای واحد‌های صنفی، تخلف است و با واحد‌های متخلف برخورد خواهد شد.
بذرافشان گفت: خرید و فروش طلای آب شده تا پیش ازاین در واحد‌های صنفی فعال در صنعت طلا و جواهر انجام می‌شد، اما متاسفانه اخیرا شاهد آن هستیم که مردم و افراد عادی نیز خریدار طلای آب شده هستند که به این افراد توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان طلای آب شده خریداری نکنند.

وی با بیان اینکه واحد‌های صنفی مجاز به فروش طلای آب شده به مردم نیستند گفت: درصورت مشاهده اینگونه موارد با واحد صنفی متخلف برخورد خواهد شد.

بذرافشان با تاکید براینکه در خرید طلای آب شده بعضا افراد با مشکلات متعددی نظیر واقعی نبودن عیار طلا مواجه می‌شوند گفت: از نظر اتحادیه هرگونه معاملات طلای آب شده ممنوع بوده و از مردم درخواست داریم تا به جای خرید طلای آب شده، مصنوعات طلا و مسکوکات را خریداری کنند و اگر کسی باهدف حفظ ارزش سرمایه اقدام به خرید طلا می‌کند هم می‌تواند مصنوعات طلایی را که هزینه ساخت و اجرت پایینی دارند، خریداری کند.

دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در باره خرید سکه نیز تصریح کرد: خریداران سکه حتما از واحد‌های دارای "جواز سکه فروشی" که دارای هلوگرام اتحادیه هستند، خرید و دقت کنند که پلمب سکه با واحد صنفی یکی بوده و از خرید سکه از افراد متفرقه یا دیگر رسته‌های این صنف جدا خودداری کنند.

.......................................

پشت پرده گرانی ۱۰ برابری پیاز

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در ارتباط با دلایل افزایش قیمت ناباورانه پیاز در هفته های اخیر، اظهار کرد:  همواره به خاطر آشفتگی هایی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد فاصله قیمت تولید تا مصرف زیاد است اما در ماجرای پیاز این فاصله خیلی عمیق است.

وی افزود: پیازی که امروز به قیمت هر کیلوگرم 10 تا 15 هزار تومان و در مواردی بیشتر به فروش می‌رسد همان پیازی است که در زمان برداشت به قیمتی در حدود هزار و 500 تومان یا کمتر از 2 هزار تومان از کشاورزان خریداری و انبار کردند تا امروز شرایطی این چنینی در بازار ایجاد کنند.  

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: این واسطه‌ها و سودگران در  این شرایط نیز به طور مرتب این طور به جامعه القا می‌کنند که صادرات (به تنهایی) باعث افزایش قیمت پیاز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند.

وی تصریح کرد: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، اکنون این محصول را با 10 برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف کنندگان ندارند.

ملک زاده گفت: برای درک نقش واسطه ها باید به بازار دو ماه آینده پیاز توجه داشت که قیمت این محصول به حدی در فصل برداشت پایین می‌آید که واسطه‌ها بتوانند آن را با قیمت پایینی خریداری کنند که حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید است.

وی با بیان اینکه بازار محصولات کشاورزی آشفتگی زیادی دارد تصریح کرد: با دادن اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت صمت و عدم اجرای درست و کامل قانونی تمرکز وظایف بخش کشاورزی( در وزارت کشاورزی) بازار محصولات کشاورزی دچار این وضعیت فعلی  و مصداق ضرب المثل« آشپز که دو تا شود، غذا شور یا بی نمک می‌شود» شده است.

ملاک زاده تصریح کرد: از اواخر اردیبهشت ماه برداشت پیاز از مناطق مختلف کشور آغاز و قیمت این محصول به حدی کاهش می‌یابد که باید برای صادرات آن فکری کرد اما به دلیل سوء مدیریت در فصلی که میزان تولید زیاد نبود، اجازه صادرات دادند.

............................................

آغاز فروش زمین مسکن مهر

 

بر اساس اعلام مدیر اجرایی مسکن مهر پردیس اخیرا درباره واگذاری عرصه واحدهای مسکن مهر به متقاضیان گفته بود:‌با توجه به درخواست دولت و تصویب مجلس خوشبختانه مجوز واگذاری عرصه مساکن مهر اخذ شد. از  این رو این نوید را به مالکان خواهیم داد که عرصه‌ها با حداقل قیمت کارشناسی و به‌صورت اقساطی به آنها واگذار خواهد شد.

جاودان‌فر افزود: در فروش عرصه‌ها برای پرداخت نقدی تخفیفات مناسبی در نظر گرفته شده؛ به طوریکه متقاضیان مسکن مهر می‌توانند با پرداخت 50 درصد نقد، باقیمانده را به‌صورت اقساط 5 ساله پرداخت کنند.

بر این اساس در مرحله اول متقاضیان پروژه 33 هزار واحدی کوزو (فار 11) می‌توانند نسبت به خرید عرصه خود با شرایط اعلام شده از سوی شرکت عمران پردیس اقدام کنند. در جدولی که این شرکت آنرا منتشر کرده دو مبلغ با تخفیف 15 و 30 درصدی درج شده است. به‌عنوان مثال برای واحدهای زون 4 (بلوک‌های 46b4 و 45b4) ارز هر مترمربع زمین 893 هزار تومان است که با توجه به مساحت 86.6 متری ارزش کل عرصه آن (قدرالسهم عرصه هر واحد) حدود 40 میلیون و 453 هزار تومان است. با تخفیف 15 درصدی هر مالک باید حدود 34 میلیون و 385 هزار تومان برای خرید عرصه مسکن مهر پرداخت کند. البته در صورت پرداخت نقدی تخفیف 30 درصدی اعمال شده و مالک با واریز حدود 24 میلیون تومان صاحب زمین واحد مسکن مهر خود می شود.

قیمت هر مترمربع قدرالسهم عرصه هر واحد از حدود 7.5 میلیون تومان آغاز و تا حدود 9.8 میلیون تومان است. ارزش کل عرصه هر واحد نیز از حدود 31 میلیون تومان آغاز و به حدود 48 میلیون و 867 هزار تومان ختم می‌شود.

....................................................

انتشار خبر توزیع گوشت نیمایی توسط برخی فروشگاه‌های اینترنتی تخلف است

حمید ورناصری در پاسخ به اینکه، سایت به روز رسان اعلام کرده که گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی را به قیمت کیلویی 95 هزار تومان توزیع می‌کند آیا قرار است گوشتی که با ارز نیمایی وارد می‌شود را این سایت توزیع کند و آیا این قیمت صحت دارد؟ گفت: قطعا” اگر چنین چیزی باشد تخلف است.

به گزارش فارس، سایت «به روز رسان» گذشته در سایت خود اعلام کرده بود که گوشتی که با ارز نیمایی وارد شده را کیلویی 95 هزار تومان توزیع می‌کند.

پیش از این محمد قبله مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد:اقدام فروشگاه های زنجیره ای مبنی بر اطلاع رسانی برای عرضه گوشت تنظیم بازاری خودسرانه است.

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صمت هم  در گفت وگو با  فارس، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه کمبود و تامین این کالا وجود داشت تصمیم گرفته شد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام شود تا این اقلام به وفور و به اندازه تامین نیاز کشور وارد شود. در این زمینه پیش‌بینی می‌شود عرضه این محصولات از اردیبهشت ماه آغاز شود.

اگرچه قرارشده توزیع گوشت نیمایی از اردیبهشت آغاز شود هنوز متولی برای توزیع این گوشت اعلام نشده است. قبلا شرکت پشتیبانی امور دام مسئول توزیع بود که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار این مسئولیت به وزارت صمت واگذار شد.

نکته مهمی هم برای مردم جای سوال است اینکه ماهها گوشت با ارز 4200 تومان وارد کشور شد و قیمت گوشت نه تنها پایین نیامد بلکه نزدیک به دو برابر شد،‌ حالا که قرار است گوشت با ارز نیمایی یعنی حدود 8000 تومان وارد شود، آیا گوشت باز هم گرانتر خواهد شد؟ آیا دولت برنامه‌ای برای کنترل قیمت دارد؟

مسئولان بارها قول داده بودند که تمام برنامه این است که قیمت گوشت را در بازار متعادل کنیم.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات